Over Facebook, Pinterest, Tinder, Twitter, LinkedIn, Google+
Sociale media zijn erg in trek bij jong en oud. Bijna iedereen beschikt vandaag over een Facebook-, Twitter-, Google+-, of Linkedin-profiel. In Nederland en België zijn Facebook en Twitter ongelooflijk populair. Kinderen besteden tegenwoordig meer tijd aan het “posten” en “liken” op Facebook dan dat ze buiten met vriendjes aan het spelen zijn. Uiteraard zijn sociale media een vooruitgang voor de maatschappij. Toch moeten ouders een bepaalde grens trekken in de toegang en omgang met sociale media voor hun kind. Ook de oudere generatie volgt opleidingen en cursussen om zelf aan de slag te kunnen met Twitter en Facebook. Sociale media zullen immers in de toekomst een rol blijven spelen in onze maatschappij.
De rol van sociale media in de maatschappij
Sociale media zijn in onze huidige maatschappij niet meer weg te denken. Je kan er foto’s posten, met vrienden en familie communiceren of gewoon meer informatie over een bedrijf haar producten of diensten opzoeken. Sociale media geven een meerwaarde aan de hedendaagse snelle en interactieve communicatie. Heel wat bekende personen zoals Barack Obama, Elon Musk, Kris Peeters of Mark Rutte communiceren via de sociale media over belangrijke gebeurtenissen of onderwerpen die de maatschappij aanbelangen. Sociale media worden ook gebruikt als amusementsmiddel. Je kan bijvoorbeeld via Facebook “games” spelen of naar muziek luisteren via Spotify. Sceptici trachten het belang van sociale media te minimaliseren door te stellen dat het er vroeger ook niet was en dat het de “face-to-face- communicatie” tussen vrienden, buren en familie schaadt. Zij wijzen er ook op dat sociale media slechts een tijdelijk fenomeen zijn en dat ze gedoemd zijn om te verdwijnen.
Bron: Geralt, Pixabay
Sociale media: privé en zakelijk
Facebook wordt hoofdzakelijk door jong en oud in de privé-sfeer gebruikt. Twitter echter wordt door heel wat prominenten gebruikt om mededelingen, statements en reacties over allerhande onderwerpen te delen. LinkedIn is puur zakelijk en wordt gebruikt door HR-organisaties om het juiste en geschikte personeel op te sporen en eventueel aan te werven. Google+ werd door Google gelanceerd om met Facebook te gaan concurreren maar dat is nooit gelukt. Google+ kan voor bedrijven helpen om de Google Ranking van een website in Google te verhogen. Indien je immers op de eerste positie met je website in Google staat, dan is de kans groter dat mensen je website gaan bezoeken en eventueel producten of diensten gaan aankopen. In onderstaande artikels kan je heel wat meer lezen over de populaire netwerken Facebook, Twitter, LinkedIn en Google+. Daarnaast wordt er dieper ingegaan op de aanmaak van enkele van deze accounts en waarom deze zo nuttig kunnen zijn.