Facetten in e-marketing: Hoe lok je bezoekers op je website?
Het e-marketinggebeuren draait hoofdzakelijk rond het lokken van bezoekers naar je website. Een website lanceren, en er vervolgens niets meer mee doen, brengt geen geld in het laatje. Je dient een grondige e-marketing strategie uit te schrijven hoe je op een intelligente manier, aan de laagste prijzen, het meeste aantal bezoekers naar je website kan krijgen. De e-commerce sector, met als onderdeel de e-marketing sector is in een aantal jaren heel populair geworden. Denk maar aan websites zoals Bol.com, E-Bay of Neckermann.
E-marketing, een vak apart
Het e-marketing gebeuren is de laatste 10 jaar enorm gegroeid. Vroeger bestonden deze functies helemaal niet. Door de specialisatie en sterke vooruitgang van de e-commerce sector (online aankoop van producten en diensten), zijn deze mensen een must geworden voor elke organisatie die via haar website producten of diensten commercialiseert. E-marketing personen zijn commercieel ingestelde mensen die toch voldoende technische bagage hebben om bijvoorbeeld de tagging van partnerpartijen op de eigen website aan te brengen. Uiteraard wordt het e-commerce gebeuren zo specifiek dat een e-marketing team kan bestaan uit een Google Adwords manager, een affiliate manager, een e-mailmanager of een social media manager. Een e-marketingteam heeft ook nauw contact met de Google Analytics Manager die zeer accurate analyses kan maken over het gebruik en de verkoopcijfers van je website.
E-marketing: specifieke terminologieën
Laat je alvast niet afschrikken door de veelgebruikte specifieke woordenschat in e-marketing. Woorden zoals cost-per-click, pay-per-lead, conversie-ratio of andere e-marketing termen komen heel frequent voor. Binnen het sociale media gebeuren wordt vaak over engagement, bereik of “targeted Facebook posts” gesproken. Al deze terminologieën worden heel snel duidelijk als je in aanraking komt met de e-marketing sector.